Poradnik:

JAK DBAĆ O SERCE? – 6 WSKAZÓWEK, ZA KTÓRE TWOJE SERCE CI PODZIĘKUJE!

Strona główna » Porady zdrowotne » JAK DBAĆ O SERCE? – 6 WSKAZÓWEK, ZA KTÓRE TWOJE SERCE CI PODZIĘKUJE!

Z okazji Światowego Dnia Serca przez cały tydzień zamieszczaliśmy na facebooku wskazówki dotyczące tego, jak dbać o serce. Na Wasze życzenie przedstawiamy wszystkie rady w jednym mini-poradniku 🙂

 

Wskazówka #1 Dbaj o dietę!

Aby zachować zdrowie serca należy zadbać o swoją dietę. Obecnie lekarze kardiolodzy najbardziej polecają dietę śródziemnomorską.

Jadłospis w diecie śródziemnomorskiej powinien zawierać dużą ilość surowych i gotowanych warzyw, ryby i owoce morza. Ważnymi elementami są oliwa z oliwek, orzechy, ziarna zbóż, czosnek i cebula. Używa się wielu przypraw, np. kminku, tymianku, szałwii, bazylii, oregano, za to małych ilości soli. Powinno się pić duże ilości wody, dozwolone jest także czerwone wino w niewielkiej ilości. Dieta zakłada znaczną redukcję spożycia czerwonego mięsa i słodyczy.

Wskazówka #2 Rzuć palenie!

Wiemy, łatwiej powiedzieć niż zrobić 🙂 Jednak naprawdę warto spróbować! Zaniechanie palenia tytoniu ma podstawowe znaczenie dla poprawy stanu zdrowia serca oraz naczyń. Po 6 miesiącach po rzuceniu palenia zmniejsza się chorobowość serca, a po 10-15 latach zbliża się do poziomu osoby nigdy nie palącej. Palenie papierosów może prowadzić m.in. do zawału serca, udaru mózgu i nowotworów.

Wskazówka #3 Rusz się!

Twoje serce uwielbia wysiłek fizyczny! Osobom cierpiącym na chorobę wieńcową, wrodzoną wadę serca lub nadciśnienie tętnicze (a także tym całkowicie zdrowym 🙂 ) poleca się szczególnie wysiłek aerobowy, który zwiększa pułap tlenowy organizmu i wzmacnia serce. Każdy może wybrać coś dla siebie, bez względu na wiek, płeć czy ewentualne schorzenia. Serce lubi m.in. basen, jogging, kolarstwo, grę w piłkę czy boks. Osobom z problemami kardiologicznymi nie poleca się treningów statycznych (siłowych), ponieważ podczas takiego wysiłku mięśnie zaciskają tętnice i powodują wzrost ciśnienia tętniczego, a serce pracuje dużo ciężej.

 

Wskazówka #4 Mierz ciśnienie!

Ciśnienie krwi u zdrowej osoby powinno mieścić się w granicach 100/60 mmHg do 140/90 mmHg.

Pomiar ciśnienia krwi, to podstawowe badanie, które możesz bez problemu wykonywać w domu za pomocą najprostszego aparatu.
Pomiaru najlepiej dokonywać o tej samej porze dnia, w pozycji siedzącej, po 2-3 minutowym odpoczynku. Pomiary warto zapisywać w dzienniczku ciśnienia krwi.

Istnieją „domowe” sposoby na obniżenie ciśnienia krwi m.in. regularna aktywność fizyczna (przynajmniej 30-minutowy spacer w ciągu dnia), wzbogacenie diety w potas, eliminacja soli z diety, spożywanie czosnku i picie naparów ziołowych (głóg, dziurawiec i lipa). Jednak należy pamiętać, że przy zbyt wysokich lub zbyt niskich ciśnieniach oraz w przypadku wystąpienia innych niepokojących objawów (np. kołatanie serca, szumy w uszach, duszności, częste bóle głowy) należy koniecznie skonsultować się z lekarzem.

Wskazówka #5 Badaj się!

Szczególnie po 40-tym roku życia, kiedy ryzyko chorób układu krążenia znacząco wzrasta.

Trzy podstawowe, nieinwazyjne badania kardiologiczne, które warto wykonać to:

EKG – bada czynność elektryczną serca. Pomaga w wykryciu zaburzeń rytmu i przewodzenia oraz niedokrwienia serca, a także częstoskurczu czy migotania przedsionków.

ECHO SERCA – badanie obrazowe serca. Pozwala ocenić budowę i działanie zastawek serca, dokonać pomiaru wielkości i pracy komór serca oraz zdiagnozować wady serca i nowotwory mięśnia sercowego. Badanie wykrywa także obecność płynu w worku osierdziowym.

PRÓBA WYSIŁKOWA – bada czynność elektryczną serca podczas wysiłku. Jest niezwykle przydatne, gdy trzeba ustalić przyczyny zaburzeń rytmu serca. Pozwala określić rokowania u chorych po zawale serca czy po zabiegach na tętnicach wieńcowych, a także poznać rodzaj wysiłku fizycznego, na jaki chory na serce może sobie pozwolić w codziennym życiu.

Wskazówka #6 Wysypiaj się!

Prawidłowy i spokojny sen pozwala odpocząć sercu i regeneruje cały organizm.

Naukowcy Uniwersytetu w Chicago w swoich badaniach dotyczących zależności pomiędzy ilością snu a zdrowiem serca, doszli do interesujących wyników. Osoby obserwowane w wieku od 35 do 47 roku życia podzielono na dwie grupy, z czego pierwsza grupa spała o jedną godzinę dłużej niż grupa druga. W efekcie stwierdzono u osób śpiących o godzinę dłużej o 30% mniejsze ryzyko wystąpienia zawału serca, niż u osób śpiących krócej. Również ciśnienie krwi odnotowane u członków grupy pierwszej było z reguły dużo niższe.

Tagi:
Napisane przez: admin Dnia: 28.09.2016 Ocena:
Leave your thoughts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *